santiago2019.reismee.nl

Respect

Gisteren een gesprekken gevoerd met mensen uit Ierland en Slovenië. De vrouw uit Ierland wilde de camino lopen uit religieuze beleving de tocht waarbij de man haar dan maar vergezelde. Met het echtpaar uit Slovenië hebben we het gehad over de Balkanoorlog waarbij Slovenië slechts enkele dagen in oorlog was en na de dictatuur van Tito het beter met hun ging. Waar een oorlog al goed voor is. Gisteren hebben we onderweg bij een donotivo pauze gemaakt in een kapelletje langs de weg. Hier kan men overnachten en een maaltijd bereiden voor de prijs van 0 euro. De vrouw die ons ontving bood ons gelijk koffie en koekjes aan voor de prijs van 0 euro. We hebben uiteraard iets in de pot gedaan want dit soort dingen moeten in stand gehouden worden. Vandaag massa's pelgrims gezien die zich zwoegend en hinkend hebben voort bewogen waarbij de ledematen zwaar op de proef worden gesteld .De chirurg in Santiago zal handenwrijvend naar ze uitkijken om ze met nieuwe heupen en knieën te voorzien. Ook hebben we onderweg pelgrims gezien die zich voortbewogen met achter zich karretjes. Een Ier uit Dublin bewoog zich van Castrojeriz naar Leon over een afstand van 200km voort met zijn handen in een rolstoel. Diep respect voor deze man om dit te willen. Het respect geldt ook voor de wandelaars om de monotone wegen welke wij vandaag afgelegd hebben. Je zou er depressief van worden om die lange rechte wegen de hele dag voor je te zien waar geen eind aan lijkt te komen. Heb zo net gelezen dat Roda door investeerders gered gaat worden. Da's dan weer goed nieuws voor de Roda fans onder ons. Vier jaar geleden zaten we nog live naar de radio te luisteren toen Roda nog promoveerde terwijl we nu al blij zijn dat ze niet failliet gaan. Maar dat terzijde. Voor morgen staat ons een kort ritje te wachten . We fietsen naar Leon en maken er een relax dagje van. 500km zitten er nu op dus tijd voor ons zelf om Leon op ons gemak te gaan bekijken. Hoop dat het bericht aankomt ben er al 3 uur mee bezig.